معماری

به نام یگانه معمار هستی

نظریادت نره

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هشتم دی 1390ساعت 15:35  توسط Felfel  | 

اسمان خراشِ پس ماندها؛ واحدهای خودبسنده و فیزیک کمال در وضعیت بحرانی

رقابت آسمانخراش 2011 - اسامه محمد الغنام Osama Mohamed Elghannam ، کریم محمدالنبوی Karim Mohamed Elnabawy، محمد احمد خامیس Mohamed Ahmed Khamis، نسما محمد ابوبکر Nesma Mohamed Abobakr؛ مصر؛ شهر قاهره در مصر ، به یکی از آلوده ترین شهرهای جهان تبدیل شده است. ایده ی پشت این طرح بازیافت زباله های شهر و استفاده از آن به عنوان مصالح ساختمانی در مقیاس بزرگ است، که در نهایت خودش هم به یک شهر تبدیل می شود. پروژه از استخوان بندی خارجی که انواع مختلفی از واحدهای سکونتی و کاری می تواند به آن وصل شود، تشکیل شده است.

هر واحد با یک برنامه ی خاص درذهن طراحی شده است ، از آن واحدهای کوچک برای مجردها گرفته تا بزرگ تر برای مناطق تفریحی مانند پارک ها و امکانات ورزشی. صدها تراس برای کشاورزی و جمع آوری آب باران استفاده شده است ، در حالیکه مکان های ویژه برای دفن زباله های طبیعی و تولید بیوگاز ، برق و کود استفاده می شود.

کاشت آسمانخراش زندگی


کاشت آسمانخراش زندگی

+ نوشته شده در  جمعه سی ام دی 1390ساعت 0:44  توسط Felfel  | 

برج چرخان داوینچی دبی


برج چرخان داوینچی دبی


شرکت Dynamic Architecture برجهایی دوار و پویایی در سرتاسر دنیا طراحی کرده که اولین پروژه این شرکت در دبی ساخته می شود.
این برج پویا توسط معماری بنام دیوید فیشر طراحی شده است. آسمانخراش ۳۱۳ متری ۶۸ طبقه خواهد داشت که دارای ۱۲ مدول طراحی مختلف است.

این برج دارای یک هتل ۶ ستاره، دفاتر اداری، آپارتمانهایی با مساحتهای مختلف می باشد، بعلاوه پنج ویلا که در بالای برج طراحی شده اند، هر ویلا قابلیت داشتن پارکینگ ماشین در همان طبقه را نیز خواهد داشت که توسط آسانسورهای مخصوصی امکان انتقال را پیدا می کنند. سقف PentHouse همچنین امکاناتی از قبیل استخر شنا، حیاطی سبز و فضایی برای مجالس عربی را دارا خواهد بود.


بقیه در ادامه مطلب...

نظر یادتون نره...Bravo!



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه دهم دی 1390ساعت 19:25  توسط Felfel  | 

چهل‌ستون


چهل‌ستون


چهل‌ستون از بناهای تاریخی استان اصفهان در ایران است. باغ چهلستون که بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در دوره شاه عباس یکم احداث آن آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شده بود.

در سلطنت شاه عباس دوم،ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شده‌است و تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقفها افزوده شده‌است.

بقیه در ادامه مطلب...
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه نهم دی 1390ساعت 22:54  توسط Felfel  | 

کولوسئوم


کولوسئوم


کولوسئوم معروفترین آمفی تئاتر دایره وار(بیضی) عظیم تاریخی که تعداد ردیف‌های صندلی آن به تعداد پنجاه هزار ودارای ۸۰ در ورودی است. واژه کلوسئوم به معنی «جایگاه بزرگ» نام دیگر آن آمفی تئاتر فلاویوسی(amphitheaterum flaviusi) است.

ساخت کولوسئوم توسط Vespasian (وسپاسین)امپراطور سالهای ۶۹ تا ۷۰ روم پایه گذاری شد، پس از آن پسرش Titus (تیتوس)در سال ۸۰ بعد از میلاد آنرا بنا کرد، که نهایتا توسط Domitian (دومتین)برادر Titus به پایان رسید. کولوسئوم به عنوان اولین آمفی تئاتر دائمی و ماندگار ساخته شده در روم، در زمین‌های باتلاقی ما بین تپه‌های Esquiline(اسکوئیلین) و Caelian(کائلین) واقع شده بود.

بقیه در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه نهم دی 1390ساعت 22:49  توسط Felfel  | 

خانه بروجردی‌ ها


خانه بروجردی‌ها

خانه بروجردی ها متناسب با خصوصیات اقلیمی و شرایط آب و هوایی منطقه کویری کاشان طراحی و ساخته شده، به گونه ای که در گرمای شدید تابستان هوای خنک و بسیار مطبوعی از طریق بادگیرهای واقع در بالای پشت بام به صورت طبیعی و دائمی به زیرزمین ها سرازیر شده و در آنها جریان می یابد. خانه بروجردی ها به طور کلی شامل دو بخش بیرونی و اندرونی است که سر در اصلی و هشتی ورودی بین این دو بخش مشترک است.

بقیه در ادامه مطلب...
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم دی 1390ساعت 16:51  توسط Felfel  | 

استانداردهای طراحی فرودگاه

http://www.artbook.ir/images/stories/201009/airport.jpg

تعریف فرودگاه

در زیر تعاریف مختلفی از فرودگاه ارائه می شود که البته همگی در نهایت به یک فضا، مکان و کاربری اشاره دارند.
«فرودگاه مجموعه ای است از تأسیسات و تجهیزات گوناگون که به منظور فراهم آوردن امکانات برای جابجایی ها و ترابری های هوایی گرد هم آورده شده اند همانگونه که حمل و نقل دریایی نیازمند بندر است، فرودگاه هم می تواند به بندر هوایی تشبیه شود که لازمه ترابری هوایی است» (بهینا / 1364).


«فرودگاه به محدوده مکانی – فضایی اتلاق می شود که برای برقرار کردن ارتباط هوایی بین نقاط مختلف بکار می رود (نشریه 197 برنامه و بودجه / 1379).


«فرودگاه محلی است که برای نشت و برخاست هواپیما تعیین شده است»

بقیه در ادامه مطلب...

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم دی 1390ساعت 15:28  توسط Felfel  | 

3D های خانه ی آبشار


بقیه عکسها در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم دی 1390ساعت 15:17  توسط Felfel  | 

کتاب فارسی آموزش اسکیس وراندو(دانلود)


دانشجویان معماری همیشه یکی از بزرگترین مشکلاتشون راندو و پرزانته کردن پروژه هاشون هستش برای راندو کردن بهترین کار استفاده از کتاب های آموزش راندو و اسکیس هستش و خیلی از دانشجویان معماری کتاب آموزش راندو رو دارن اما این کتاب ها ( مخصوصا نسخه های فارسی ) اصلا کامل نیستن و فقط به آوردن چندتا عکس از راندوهای معروف دنیا بسنده کردن و اصلا توضیح کاملی واسه آموزش کارا ندادن.

 

http://megaarchitecture.com/images/933146bae19783fda.jpg


حجم فایل:26MB

دانلود

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم دی 1390ساعت 15:6  توسط Felfel  | 

قصر بلورین


قصر بلورین,کریستال پالاس

ساختمان عظیم قصر بلورین توسط” جوزف پاکسن” برای این نمایشگاه طراحی گردید.میتوان گفت این ساختمان اولین اثر معماری با مصالح کاملا مدرن یعنی آهن و شیشه بود.اجزای این بنا به صورت پیش ساخته تولید و درمحل نصب شدند.این ساختمان با مساحت ۷۱۵۰۰ متر مربع بزرگترین ساختمان ساخته شده تا آن زمان بود.این بنا برای نمایش گل و گیاه طراحی شده بود که در سال ۱۹۳۶ در اثر آتش سوزی از بین رفت ولی دوباره تجدید بنا شد.

محتملاً می توان قصر بلورین که به سال ۱۸۵۱ برای نمایشگاه جهانی لندن ساخته شد نقطه آغازی برای معماری مدرن دانست. تجلی پیشرفت های فنی در ساختمان البته سابقه ای پیش از قصر بلورین دارد. نمایشگاه های ملی که در آنها پیشرفت های فنی و صنعتی به معرض نمایش گذاشته شود سابقه ای دیرین دارند و تقریبا از سال ۱۷۹۸ که مهماندار آن پاریس بود، معجزات صنعتی را به نظر بینندگان و مشتاقان می رساندند. اصول فنی که در پل های آهنی به کار گرفته شد نشان داده بود که اصول فنی ساختن که اکنون بعد از گذشت صدها سال و بعد از آنکه رومی ها نبوغ خود را در زمینه پل سازی با استفاده از تاقی و به کار گرفتن سنگ و آجر به عنوان مصالح ساختمانی به منصه بروز رسانید جانی تازه می یابد و راه هایی گشوده می شود که پیش از آن حتی تصور آنها به ذهن خطور نمی کرد. بی تردید همة این رویدادهای فنی در گشودن چشم معماران به امکانات جدید مؤثر بود. اما آنچه با برپا داشتن قصر بلورین تحقق یافت معنایی دیگر، عمیق تر و وسیع تر داشت. این ساختمان که در هاید پارک لندن ساخته شد نقشه ای کشیده و مستطیل شکل داشت به طور ۵۶۳ متر و به عرض ۱۲۴ متر، و مساحت زیر ساختمان این قصر در کلیه طبقات از ۹ هکتار تجاوز می کرد.

بقیه در ادامه مطلب...

نظر یادتون نره...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم دی 1390ساعت 14:52  توسط Felfel  | 

مجتمع ارون(آزاد راه تهران _کرج)

این روزها خبر از احداث یک مجتمع عظیم در آزاد راه تهران _کرج به گوش می رسد.مجتمعی که قرار است کانون توجه ایرانیان باشد که تا کنون از مراکز خرید دوبی استفاده می کرده اند .باید دید تام رایت ،طراح برج العرب در این پروژه چگونه به انتظارات پاسخ خواهد داد.

مجتمع ارون(به معنای سیاحت فضایی)که توسط معمار سر شناس بین المللی ،تام رایت طراحی شده است .به زودی تبدیل به اولین و مهم ترین مرکز خرید چند منظوره در ایران و یکی از پیشرفته ترین و کامل ترین مراکز خرید دنیا خواهد شد و با حضور برندهای بین المللی و مشهور ،به عنوان جایگزینی جذاب برای مال ها و مراکز خرید دوبی ،جایگاه خود را نزد ایرانیان خواهد یافت .مجتمع مزبور در فاصله 20 کیلومتری از مرکز تهران در آزاد راه تهران _کرج ،در منطقه شهری گرمدره واقع شده است ،منطقه ای که مشتمل بر شهرک های کوچک و صنعتی است .سایت  مجموعه  از سمت شمال مشرف به آزاد راه تهران _کرج است و در آن مناظر زیبای کوههای البرز بدون هیچ مانعی قابل مشاهده خواهد بود . در جهت جنوب ، مجتمع دارای دیدی نا محدود به دشت سر سبز گرمدره و در جهت غرب شهر گرمدره واقع شده است که این شهر به طور کلی یک منطقه مسکونی با وسعت و تراکم کم شناخته می شود . بر اساس مطالعات آماری روزانه دو میلیون نفر با گذر اتوبان تهران _کرج نظاره گر این مجموعه خواهند بود که این مهم یکی از دلایل اصلی  اجرای این پروژه در این منطقه ایت و با توجه به وضعیت و ابعاد زمین و مجوز ساختمانی ،امکان احداث یک پلان خطی به موازات جاده اصلی وجود داشته است.

در حال حاضر فاز اول پروژه که شامل پارک آبی تفریحی است افتتاح  شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

نظر یادتون نره...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم دی 1390ساعت 14:50  توسط Felfel  | 

زیباترین ساختمانهای دنیا

زیباترین ساختمانهای دنیا با طراحی باور نکردنی !!! Www.Irandid.iR

برای دیدن بقیه عکسها به ادامه مطلب بروید...

نظر یادتوت نره...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم دی 1390ساعت 11:47  توسط Felfel  | 

روستای میمند در استان کرمان

 

روستای میمند در استان کرمان

 
روستای میمند در استان کرمان قرار داره و جز هفت روستای عجیب کشورمونه روستای میمندشهر بابک بی شک یکی از باستانی ترین سکونتگاه های بشر در جهان است که از دوازده هزار سال پیش تاکنون همچنان پا برجاست و به ­حیات خود ادامه می دهد
 
به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups
 
روستای میمند در استان کرمان قرار داره و جز هفت روستای عجیب کشورمونه روستای میمندشهر بابک بی شک یکی از باستانی ترین سکونتگاه های بشر در جهان است که از دوازده هزار سال پیش تاکنون همچنان پا برجاست و به ­حیات خود ادامه می دهد


عکس اول نمایی از دور این روستاست کسی خونه ای می بینه؟

 

به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو   ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups

 



به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups
نظر یادتون نره
+ نوشته شده در  سه شنبه ششم دی 1390ساعت 15:6  توسط Felfel  | 

فرانک لوید رایت و خانه آبشار


تاثیر رایت در معماری مدرن چندان است که نمی توان معماری او را در یک بخش مورد مطالعه قرار داد. یکی از ویژگیها واحتمالاً مهمترین آنها کیفیتی است که رایت آن را معماری ارگانیک می نامید. مراد رایت از معماری ارگانیک چه بود؟ به اعتقاد گیدیون که قدر آثار رایت را نیک می دانست، این معمار توفیق نیافت با زبان و کلمات به توصیف و توضیح این اصطلاح ساخته و پرداخته خویش موفق شود. پاره ای از اروپائیان نیز تعبیری خاص از معماری ارگانیک دارند که احتمالاً منبع آن همان اندیشه ها و گفتارهای رایت است، ولی آن را بیشتر به معماری عملکردی یا معماری توجیهی تعبیر کردند. اما اگر رایت در تعریف ارگانیک به زبان کلمات توفیق نیافت، تعریف و تعبیر وی از این واژه، یا دقیقتر بگوییم از این کیفیت، در زبان معماری کاملاً موفقیت آمیز و به راستی ستودنی است. این کیفیت در پاره ای از آثار رایت بیشتر متجلی می شود و درخانه آبشار به اوج اعتلا می رسد آن نوع معماری را به عرصه وجـود می آورد که چـون عوامـل طـبیعی مانند سنگ و درخت و گیاه و گـل از درون طبیعـت می شکفد و اصالت و قوت آن نیز در همین از درون شکفتگی و طبیعی بودن آن است. از این رو، در این نوع معماری هیچ تصنعی وجود ندارد و معماری همان است که باید باشد. این تعریف البته این کیفیت را به تعبیر اروپایی آن که در سطور بالا به آن اشاره کردیم نزدیک می کند، زیرا عدم تصنع، در این متن معنایش می تواند این باشد که هیچ فرمی بدون توجیح و دلیل پدید نیامده است و همان گونه که مظاهر طبیعت توجیح پذیرند، برای هر فرم از این نوع معماری، توضیحی می توان فرض کرد.

آنچه در خانه آبشار مفهوم ارگانیک را از مستدل بودن هر جزء یا فرم آن فراتر می برد، نخست پیوستگی طبیعی تمام اجزای آن است و سپس آمیختن آنها با مظاهر طبیعت که این خانه به راستی جزئی از آن شده است. وجود آبشاری روان در دل این ساختمان نه تنها آن را شگفت انگیز و تماشایی می کند، بلکه آن را جزئی از طبیعتی می کند که این ساختمان در میان آن بنا شده است. پاره ای از منتقدان این پرسش را مطرح ساخته اند که آیا آبشار از درون خانه نیز به دید می آید یا خیر؟ جواب این پرسش البته منفی است. اما معماری تا چه اندازه فقط باید در خدمت گروهی خاص و مقصودی معین باشد؟ به معماری باید به عنوان جزئی از محییط نگریست و از این لحاظ، این اثر رایت با توجه به مقصودی که بر معماری مرتبت است پاسخی بس موفقیت آمیز یافته است. اما تازه همین برون ساختمان، همین ارگانیک بودن آن، به درون ساختمان نیز تنوعی دلپذیر داده است. به جای حجمهای واضح و یکنواخت و ملال انگیز، هر گوشه درون این ساختمان داستانی جالب توجه دارد اگر چه آبشار از درون خانه دیده نمی شود، همین شکفتگی از درون که روح و معنای ارگانیک است این داستانهای جالب را پدید آورده است. ونتوری که موضوع تضاد و پیچیدگی را در معماری مطرح می سازد، بی آنکه سخنی از این اثر برجسته رایت به میان آورد، او را ساده گرا و معماریش را معماری روستایی معرفی می کند، اما خود ونتوری چه از نظر تضاد و پیچیدگی و چه از هیچ نظر دیگر در معماری نتوانسه حتی اندکی به آثار رایت نزدیک شود، و این از پاره ای جهات و در موارد متعدد از مشکلات بزرگ معمارانی است که چون ونتوری خود را از قید و بندهای مدرن رسته می بینند. بت شکنی آنها ممکن است و می تواند موجه باشد، اما در سرودن شعرِ آزادی که جانشین این تقید شود موفق نبوده اند.
آنچه از کیفیت ارگانیک معماری رایت بر می خیزد و به ویژه در خانه آبشار وی مجسم است و برای ما حائز اهمیت بسیار، تندیس گونه بودن آن است. اگر به تعبیر تندیس گری را ترکیب حجمها و بازی فضاهای پر و خالی تعریف کنیم ، خانه آبشار به راستی تندیسی است که در فضا قد بر می افرازد، تندیسی که یکسره ساخته و پرداخته آدمی نیست، بلکه حاصل ترکیب حجمها و فضاهای طبیعی است که به صورت تخته سنگهای خشن و دست نخورده در این ترکیب جلوه گر می شود و نیز حجمهای تراشیده از بتن که صاف و صیقل خورده به نظر می رسند و بخش دیگری از ترکیب را به پدید می آورند. دو دیوار عمودی سنگی(از سنگهای طبیعی تراش خورده و بر هم نهاده شده) در واقع پیوند(rapport) این ترکیب را به وجود می آورند و مظاهر طبیعی ترکیب(سنگهای نخراشیده)و مظاهر ساخته و پرداخته آدمی(حجمها صاف بتنی) را به یکدیگر متصل می سازد . اهمیت این کیفیت تندیسگونه برای ما در این است که همین کیفیت که مدتی در معماری مدرن و از جمله به سبب سبک جهانی به فراموشی سپرده شده بود، دوباره در دهه شصت( و شاید اندکی زودتر، اگر رونشان لوکوربوزیه را ملاک قرار دهیم) از خواب زمستانی خود سر برداشت و در معماری تجلی کرد و اکنون، البته به گونه ای دیگر و به تعابیری متنوعتر، در آثار معماری معاصر ما متجلی است.

یکی از مظاهر مدرن و اندیشه های تازهای که در ذهن بسیاری از روشنفکران و صاحبنظران و از جمله رایت را هنگامی که وی به کار آغاز کرد به خود خوانده بود، مظاهر مدرن که البته جنبه های گوناگون داشت و دارد. در پذیرفتن و به کار گرفتن پاره ای از این مظاهر، رایت تا اندازه ای محتاط بود. به عنوان مثال وی تا سالیان دراز بتن مسلح و پولاد را که مواد ساختمانی جدید و مورد استفاده در معماری مدرن بودند به کار نگرفت و در ساختمانهای مسکونی ترجیح داد تا از چوب استفاده کنند که در روزگار وی، مانند حال حاضر، بتن و فولاد ساخت تقریبا نود درصد ساختمانهای مسکونی ایالات متحد را بوجود می آورد. به طور کلی رایت نسبت به تمدن ماشینی که بیش از هر جا در ایالات متحد در حال توسعه بود چندان خوش بین نبود. وی زندگی مدرن و اجتماع در شهرهای پر جمعیت را مذموم و برای زندگی آدمی خطر ناک می داند.

درپلانهای خانه رایت نیز فضاهایی نسبتا کوچک و گاه تنگ و تاریک معماری قدیمی جای خود را به فضاهای یکسره پیوسته ای می دهد که معمولاً شومینه ای با آجرهای کم ارتفاع یا سنگهای طبیعی نخراشیده در آنها نقطه تاکیدی پدید می آورد یا به آنها کانون و مرکزی می بخشد. در استفاده آشکار از مصالح ساختمانی مانند آجر، سنگ و چوب نیز گرایشهای مدرن در معماری رایت مشهود است.

پلانهای خانه رایت آزادی پلان لیبر(نقشه آزاد) لوکوربوزیه و فضاهای یونیورسال میس ون را ندارد و کوتاهی سقف آنها با دالهای گسترده ای که از لبه بام فراتر می رود و ورود نور را به فضای داخلی خانه محدود می کند باعث تاریکی می شود، ولی چندان که مذکور افتاد این نقشه ها نسبت به نقشه های معماریهای قدیمی تر از پیوستگی، یکپارچگی و آزادی بیشتر برخوردارند، و این یکپارچگی و آزادی همانند کاربرد آشکار مصالح باید جملگی به گرایشهای مدرن این معمار مربوط دانست.

علی رغم همه این گرایشهای بسیار آشکار به مدرنیسم در آثار رایت، و از آن بالاتر قدرت و جسارتی که وی در اعتلا و پیشبرد این گرایشها از خود نشان داده است، منبع دیگری نیز برای معماری او متصور است و آن پاره ای تاثیرات قدیمی، به ویژه در ترکیب حجمهاست که اصل آنها از قرن نوزدهم و احتمالاً پیشتر است. گیدیون که در ستایش رایت اندکی فرو گذار نمی کند، بحث خود را درباره وی چنین آغاز می کند: ((از میان تمام معمارانی که کارشان به قرن نوزدهم باز می گردد، بی تردید رایت نابغه ای بود... اثرات قرن نوزدهم هنوز در آثار رایت باقی بود، اما وی به تنهایی بی آنکه نقاشان و مجسمه سازان معاصر وی او را یاری کرده باشند تصویری نو در معماری آفرید)).

کار رایت معمار تنها ساختن نیست، بلکه مانند تندیسگر شکل دادن و یا همانند حجار تراشیدن و بازی با احجام در فضا است. چنین روش هنرمندانه ای در خلق آثار معماری مستقلا و بالنفسه نیازی به تکنولوژی یا تکنولوزی پیشرفته ندارد و وسایل قرن نوزده نیز برای آن کافی است. البته رایت خود به تکنولوژی قرن نوزدهم بسنده نکرد و به کارگیری بتن مسلح در هر دو اثر رایت که یعنی خانه آبشار و موزه معروف گوگنهایم، پیشگامنه و جسورانه است.

موارد طراحی و اجرائی که رایت برای این خانه ویلایی در نظر گرفته بود می توان در هشت مورد ذیل خلاصه نمود:

- حداقل دخالت در معماری طبیعی

- تلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعی به گونه ای که هر یک مکمل دیگری باشند.

- ایجاد فضاهای خارجی بین ساختمان و محیط طبیعی

- تلفیق فضای داخل با خارج

- نصب پنجره های سرتاسری و از بین بردن گوشه اتاق

- استفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل و چه در خارج بنا

- نمایش مصالح به همان گونه که هست، چه سنگ باشد چه چوب و یا آجر

- استمرار نمایش مصالح از داخل به خارج بنا


رایت معتقد بود که ماهیت مصالح در ساختمان می بایست نشان داده شود به گونه ای که شیشه به عنوان شیشه، سنگ به عنوان سنگ و چوب به عنوان چوب به کار برود.



کتاب از زمان و معماری

دکتر مزینی

نظر یادتون نره


منبع:http://troymen.blogspot.com/
+ نوشته شده در  دوشنبه پنجم دی 1390ساعت 22:53  توسط Felfel  | 

خانه آبشار اثر فرانک لوید رایت

خانه آبشار

خانه آبشار یکی از بزرگترین هدایای الهی وحاصل تجربه ذهن انسان بر روی کره خاکی است، تا به حال هیچ بنایی تا این اندازه با هماهنگی و هارمونی بیان نشده است، مهمترین نکته در آن حفظ آرامش جنگل و رود وصخره است وهمه اینها بعلاوه ساختار خانه شما را به آرامش وگوش دادن به صداهای گوش نواز دعوت می کنند آن هم نه هر صدایی! بلکه صدای موسیقی آب و آبشار.

خانه آبشار

این خانه راهی است برای رسیدن به آرامش” فقط نگاه بوم شناختی این مدل”کارایی دقیق از درختها”Underbrush”بوته ها”جزییات سنگ روی پل و جزییات سنگ بر روی زمین را نشان میدهد. رنگ عالی در آب تکان میخورد و ظاهرآ حرکت آبشار این مدل با واقعیت یک اثر هنری میسازد. تنها انتخاب خاص مواد و دید معمارانه است که به کیفیت مدلها کمک میکند، تا موزه مان همواره بهتر شود. ترکیب ساختمان نشان میدهد جزییات ساختاری تحت تراس(بهار خواب)ظاهر معجر دقیق با شیب به سمت پایین و به سمت آب ، پا میگذارد. آشپزخانه منحصر به فردی که به “ورودی اضافه شده از جاده “Walkway overdrive”و درب خروج متفاوت وکشت کننده های سقف و… تمامی اینها علامت جمع عنصرهای منحصر بفردی دیگر از دیدی معمارانه و همچنین سهم این تکه آموزشی تفریحی، هنری و یکی از نمونه های شاخص معماری اقامتی در بستر طبیعی(جنگلی-کوهستانی)است.

خانه آبشار

خانه آبشار

خانه آبشار

یکی از مهمترین خصوصیت های این بنا هماهنگی آن با محل ساختش میباشد یعنی به جای اینکه یک عنصر اضافی در مکان ساختش باشد طوری ساخته شده است که نظم طبیعت اطرافش را بر هم نزند!!

خانه آبشار

خانه آبشار

خانه آبشار

خانه آبشار

کف ها و بام های خانه آبشار به طور چشمگیری پیش آمده است.اسکلت خانه به وسیله بتون مسلح اجرا شده است.سطح شناور خانه آبشار طنین انداز جریان مسیل آبشار خواهد بود.ترکیبی مناسب به وسیله عناصر بصری از قبیل پلکان و دودکش با نمائی از سنگ و سطحی زبر صمیمیت یافته اند.هر جزئی از طرح تدائی کننده دید استاد از جعبه ای منفجر شده میباشد.کف ها و سقف ها به صورت مستقلی به سمت خارج گسترش یافته اند.عناصر قائم این جریان به سوی آسمان گسترش داده شده اند و پنجره ها در گوشه های اتاق ملاقات میشوند که همان سرچشمه محدود کردن فرسایش میباشد. استاد در طراحی” فضاهای داخلی را در پیوستگی با دنیای خارج قرار داده وفضاها و خانه را درمحیط طبیعی اطرافش ذوب کرده است.او اساسآ قصد داشت که خانه را در زورق و برگی طلائی به وسیله تقلید از تغییر رنگ برگها بپوشاند تا بدینسان خانه آبشار را به تغییر فصلها و عبور و مرور زمان متصل کند.

خانه آبشار

خانه آبشار

خانه آبشار مهمترین خانه ی شخصی طراحی شده توسط فرانک لوید رایت است و در سال ۱۹۳۷ ساخته شده بسیار خوب بیانگر عقیده ی رایت،مبنی بر(یک ساختمان باید جزیی از طبیعتی باشد که در آن واقع شده است)می باشد.این بنای ترکیب شده با منظره ای بی نظیر و شکل یافته از عناصر ساده ای همچون سنگ های طبیعت اطراف،بتون،شیشه و فولاد به طرزی باورنکردنی با محیط خود همخوان شده است.خانه آبشار مصداق بسیار خوب این گفته ی رایت است که(هیچ کس زیبایی خاص یک سایت”موقعیت ساخت بنا”را تا موقعی که من بنایی آنجا نسازم درک نمی کند)

خانه آبشار

خانه آبشار

خانه آبشار

اگرچه در نگاه اول،صفحات عریض بتونی خانه با طبیعت و درختان اطراف،بیگانه به نظر می رسد؛ ولی با نگاه و توجهی هوشمندانه می توان به انتظام بین خانه و طبیعت که نتیجه ی خلاقیت هنرمندانه ی رایت است، پی پرد.خانه بر روی آبشار معلق بوده و آب از کنار دیوارهای سنگی آن به پایین می ریزد و خانه که به طرز ماهرانه ای بر روی صخره ی آبشار قرارگرفته،چنان با طبیعت اطراف عجین شده که گویی جزیی از صخره بوده و به صورت ارگانیک،در طول سالیان دراز بوجود آمده است.

خانه آبشار

خانه آبشار

خانه آبشار

موارد طراحی و اجرائی که رایت برای این خانه ویلایی در نظر گرفته بود می توان در هشت مورد ذیل خلاصه نمود.

- حداقل دخالت در معماری طبیعی
- تلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعی به گونه ای که هر یک مکمل دیگری باشند.
- ایجاد فضاهای خارجی بین ساختمان و محیط طبیعی
- تلفیق فضای داخل با خارج
- نصب پنجره های سرتاسری و از بین بردن گوشه اتاق
- استفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل و چه در خارج بنا
- نمایش مصالح به همان گونه که هست، چه سنگ باشد چه چوب و یا آجر
- استمرار نمایش مصالح از داخل به خارج بنا

خانه آبشار

خانه آبشار

خانه آبشار

خانه آبشار

این طرح در سال ۱۹۷۷ در نظرخواهی بهترین طرح معماری معاصر، که از سوی مجله Architecture Record انجام شد به عنوان نخست دست یافت.

خانه آبشارکه برای “جی.ادگارد کافمن”، تاجر ثروتمند پیتسبورگی،ساخته شده،در سال ۱۹۶۲ به (سازمان حفاظت از جنگل و منابع طبیعی پنسیلوانیا ی غربی)اهدا گردید.در میان خانه های طراحی شده توسط”فرانک لوید رایت”، تنها خانه ی آبشار است که تغییر نیافته و حتی هنوز اثاثیه ی اصلی آن حفظ شده است.

نظر یادتون نره

منبع:http://www.atlasy.ir

+ نوشته شده در  دوشنبه پنجم دی 1390ساعت 22:34  توسط Felfel  | 

شاهکار معمار بزرگ سانتیاگو کالاتراوا

شاهکار معمار بزرگ سانتیاگو کالاتراوا

When the Chicago Spire will be competed on 2012, this high-rise building of 2000 feet high will be the second tallest building in the world. The building construction begun in 2007 and it has 150 floors with 81,470 square meter floor area. The buildingʼs 1,200 units can be used as a hotel, office and residential. This high-rise building has a futurism architectural style.

With the buildingʼs location at the edge of Lake Michigan, residents and guests of the hotel will be having incomparable views of the city and the lakefront. The Chicago Spire includes sustainable elements like the rainwater recycling systems used in landscape maintenance.     

     


نظر یادتون نره

    

+ نوشته شده در  دوشنبه پنجم دی 1390ساعت 22:22  توسط Felfel  | 

معماری ارگانیک

معماری ارگانیک ترکیب ساختمان با طبیعت و نه تحمیل ساختمان بر طبیعت است.مشخصه ی مربوط به اشکال و فرم‌های دارای خطوط کناره ی نمای نامنظم، که به نظر می‌رسد به خطوط کناره ی نمای گیاهان یاحیوانات زنده شباهت دارند باشد. مفهوم سبک “ ارگانیک ” نیز همانند بسیاری از دیگر مفاهیم به کار گرفته شده در معماری، از رشته‌های دیگر وام گرفته شده، وزمانی که برای معماری و ساختمان به کار می‌رود، تعیین حدود آن مشکل است . این مفهوم، روابط هماهنگ بین کل و جزء را در خود جای می‌دهد.اما همچنین با فرایندهایی طبیعی همچون تولد و رشد و مرگ ارتباط دارد . معماری ارگانیک کم وبیش همان اجتماع ارگانیک است و همان طورکه یک اجتماع ارگانیک بایداز قبول آنچه که از خارج به زندگی تحمیل می‌شود وبا طبیعت وخصوصیات نوع انسان مغایراست، سرباز زند، یک معماری ارگانیک هم نمی‌تواند مقهورو تسلیم قوانین زیبایی شناسی یا ذوق ساده یک فرد باشد.معماری ارگانیک باید بهر انسان آنچنان مکان مناسبی برای کار و زندگی تقدیم کند که او بتواند از بودن در آن خود را خوشحال و مفید احساس کند.

نظر یادتون نره

+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم دی 1390ساعت 15:18  توسط Felfel  |